Forum Forum handlu zagranicznego Strona Główna
RejestracjaSzukajFAQUżytkownicyGrupyGalerieZaloguj
Prawo gospodarcze

 
Odpowiedz do tematu    Forum Forum handlu zagranicznego Strona Główna » Starocie Zobacz poprzedni temat
Zobacz następny temat
Prawo gospodarcze
Autor Wiadomość
kaRolka
Administrator



Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 488
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Trzebinia

Post Prawo gospodarcze
1.Cło i środki o skutku równoważnym:
- Cło- to opłaty nakładane przez państwa na podstawie taryfy celnej. Są jednym z dochodów WE. Art. 25 TWE zabrania wprowadzania przez państwa członkowskie ceł przywozowych i wywozowych, a także opłat o skutku równoważnym do ceł. Zakaz ten rozciąga się także na opłaty celne o charakterze fiskalnym, które formalnie nie należą do podatków ale spełniają funkcję ceł.
- Opłaty o skutku równoważnym - mogą być nimi różne obciążenia nałożone na towary pochodzące z innego państwa członkowskiego, niezależnie od nazwy tej opłaty, celu czy sposobu pobierania oraz przeznaczenia uzyskanych środków, jeżeli ma charakter dyskryminujący lub protekcjonistyczny.


2.Elementy Wspólnej Polityki Handlowej
- Wspólna polityka handlowa: WPH obejmuje zarówno działania jednostronne- w formie aktów prawa wspólnotowego wtórnego (najczęściej Rozporządzenia), jak i dwustronne w formie umów międzynarodowych zawieranych między WE a p3.
- Zakres kompetencji wyłącznej WE w sprawie WPH: Nie jest związana ze swobodami. Jest to odrębny dział w traktacie. Uzupełnia założenia Unii Celnej, która nie może działać bez WPH, by móc kształtować cła wobec p.3 przed nadmiernym importem. Najważniejsze zagadnienia: -Zmiany stawek celnych -Zawieranie umów celnych i handlowych -Ujednolicanie działań liberalizacyjnych polityki eksportowej i działań chroniących handel podejmowanych w przypadku dumpingu i subsydiowania. -Handel usługami.
- Wspólna Taryfa Celna: Podstawa prawna Art.26 TWE rozporządzenie; część stawek celnych podlega uzgodnieniu w ramach WTO; określenie % cła na towary podlegające klasyfikacji wg. taryfy celnej; potem określana jest jego wartość; podstawową metodą wyceny jest określenie wartości transakcyjnej towarów o ustalenie ceny cif; WKC w formie rozporządz dot. postępowania celnego.
- Przeciwdziałanie dumpingowi: Produkt uznaje się za dumpingowy jeśli jego cena eksportowa do WE jest niższa od ceny podobnego produktu w zwykłym obrocie handlowym, w kraju eksportera.
- Przeciwdziałanie: nałożenie cła antydumpingowego, gdy obrót towarem sprowadzonym po cenie dumpingowej powoduje szkodę. Do nałożenia cła antydumpingowego konieczne jest:
- Ustalenie dumpingu; ustalenie rozmiaru szkody dla przemysłu WE produkującego podobne towary; ustalenie związku przyczynowo-skutkowego między dumpingiem a szkodą w przemyśle WE.


3.Porozumienie horyzontalne i wertykalne, przykłady
- Porozumienia horyzontalne i wertykalne- przedmiotem zakazu porozumień ograniczających konkurencję mogą być zarówno porozumienia horyzontalne- między konkurentami (kartele) jak i porozumienia wertykalne- między przedsiębiorstwami działającymi na różnych szczeblach gospodarowania
- Wyłączenie indywidualne polega na wyjęciu spod zakazu konkretnego porozumienia, decyzji lub praktyki uzgodnionej. Warunkiem uzyskania indywidualnego wyłączenia porozumienia jest jego zgłoszenie KE. Decyzja jest wydawana na czas określony, może być odnowiona. KE może decyzję cofnąć, zmienić lub zakazać stronom porozumienia określonych działań.
- Wyłączenia grupowe polegają na wyłączeniu określonych grup porozumień ograniczających konkurencję. Wyłączone w tym trybie porozumienia nie wymagają zgłoszenia KE. Są skuteczne bezpośrednio. Przykład wyłączenia grupowego dot porozumień horyzontalnych: wzajemne o wspólnej produkcji. Przykład wyłączenia grupowego porozumień wertykalnych: pojazdy samochodowe- wyłączenie dotyczy porozumień, decyzji, praktyk określonej zasady: -sprzedaż nowych samochodów; -sprzedaż części zamiennych świadczenie usług serwisowych.


4.Swoboda świadczenia usług
- Zakres podmiotowy swobody: Beneficjantami są obywatele państw czł. i podmioty gospodarcze będące podmiotami wspólnotowymi. Osoby fizyczne mogą na obszarze UE korzystać ze swobody świadczenia usług jeśli mają obywatelstwo jednego z p.czł. Swoboda ta nie dotyczy obywateli p3 mających miejsce stałego pobytu na terytorium UE, jeśli występują oni w charakterze usługodawców. TWE zrezygnował z kryterium obywatelstwa w odniesieniu do usługobiorcy.
- Usługa- to świadczenie wykonywane z reguły odpłatnie, jeśli nie jest ono uregulowane przez postanowienia dotyczące swobodnego przepływu towarów, kapitału i osób. Usługi obejmują działalność: o charakterze przemysłowym; o charakterze handlowym; rzemieślniczą; wolnych zawodów. Usługami są również usługi rozrywkowe, np: loteryjne, zawody konne, najem personelu technicznego.
- Zakres przedmiotowy swobody Swoboda świadczenia usług obejmuje uprawnienia akcesoryjne, czyli prawo wyjazdu usługodawcy lub usługobiorcy z kraju ojczystego oraz prawo wjazdu i pobytu w państwie goszczącym. Usługodawca ma prawo do podejmowania czynności służących do przygotowania działalności usługowej, np: penetracja rynku; reklama; wykonanie umowy; egzekwowanie praw z umowy.
- Zasada traktowania narodowego Art.50 mówi, że przedsiębiorcy z 1 p.czł. będą mogli wykonywać usługi w innym p.czł. na takich samych zasadach jak usługodawcy w tym p.czł., jest to zasada dla usługodawców z innych p.czl. Z tego art. wyłączone są usługi: transportowe; bankowe; ubezpieczeniowe; związane z przepływem kapitału.
- Ogólny zakaz ograniczeń Rozumiany jest jako zakaz wydawania takich przepisów prawa krajowego, które mimo, że formalnie nie dyskryminują usługodawców lub usługobiorców pochodzących z innych p.czł. przebywających w państwie goszczącym, to jednak utrudniają im korzystanie ze swobody świadczenia usług.
- Dozwolone ograniczenia swobody: - działalność związana z wykonywanie władzy publicznej, choćby przejściowo; - względy porządku publicznego, bezpieczeństwa publicznego i zdrowia publicznego. Państwo stwierdzając, że osoba składająca wniosek zagraża porządkowi, bezpieczeństwu lub zdrowiu publicznemu wydaje decyzję odmawiającą zezwolenia na pobyt, przedłużenia zezwolenia na pobyt lub nakazującą wydalenie go ze swojego terytorium.


5.Kto to jest pracownik wspólnotowy
- Pracownikiem wspólnotowym jest osoba, która przez czas określony świadczy pracę na rzecz innej osoby i otrzymuje zapłatę; pracownik jest podporządkowany i nigdy nie działa na własny rachunek, nie ponosi odpowiedzialności prawnej; musi być to działalność odpłatna. Pojęciem pracownika są również os. poszukujące pracy, jak i również os., które utraciły pracę mieszczącą się w kategorii pojęcia pracownika.
- Zakres praw i obowiązków pracowników przemieszczających się oraz członków ich rodzin, wynikających z przepisów wspólnotowych; art. 39 TWE: prawo• do równego traktowania w zakresie zatrudnienia, wynagrodzenia i innych warunków pracy; • ubiegania się o oferowane miejsca pracy; • swobodnego przemieszczania się po terytorium p.czł; • przebywania w jednym z p.czł. w celu podjęcia tam pracy; • pozostawania na terytorium p.czł. po ustaniu zatrudnienia.


6.Zasady pobytu za granicą legalnego powyżej 3 miesięcy
- Dyrektywa jest innym aktem prawnym niż rozporządzenie. Zgodnie z art.249 adresowana jest do p.czł. i mają one obowiązek wprowadzenia wdrożenia dyrektywy do prawa krajowego za pomocą ustawy krajowej. Mówi, że prawo pobytu związane jest z obywatelstwem wiąże prawo pobytu ze statusem pracownika dotyczy zarówno pracowników najemnych, osób pracujących na własny rachunek, studentów, os.nie pracujących.
Elementy dyrektywy regulacje dot. Wjazdu i wyjazdu z p.czł. Ogólną zasadą jest zniesienie wiz między p.czł. Obywatele mają prawo przekraczania granic za pomocą paszportu, jak i DO. Gdy podczas pobytu ważność dokumentu się skończy, nie jest to podstawą do wydalenia z państwa.
- prawo pobytu w innym p.czł. do 3 m-cy. Obowiązek posiadania paszportu lub DO. Przez okres do 3 m-cy obywatele posiadają prawo przebywania w innym p.czł. bez wypełnienia innych formalności.

Zasady ogólne funkcjonowania rynku wewnętrznego: popieranie działań Wspólnoty, harmonijnego, zrównoważonego i stałego rozwoju działań gospodarczych; popieranie wysokiego poziomu zatrudnienia i ochrony socjalnej; popieranie równości kobiet i mężczyzn; popieranie stałego i nieinflayjnego wzrostu; popieranie wysokiego stopnia konkurencyjności i zbieżności dokonań gospodarczych; popieranie wysokiego poziomu ochrony i poprawy jakości środowiska naturalnego; podwyższanie poziomu jakości życia; popieranie spójności gospodarczej i społecznej; popieranie solidarności między państwami członkowskimi
Ogólne zasady Wspólnotowego Prawa Gospodarczego: Wszystkie zasady opierają się o ogólną zasadę prawa wspólnotowego. Jest to art.12 PW: Zakaz dyskryminacji ze względu na przynależność państwową. Jest to zasada pierwotna, dopełniająca zasadę wolności. Zakazana jest dyskryminacja ze względu na przynależność państwową (np. obywatelstwo, przynależność spółki). Wolność i niedyskryminacja przynajmniej ze względu na przynależność państwową jest istotnym elementem procesu integracyjnego.
Swoboda przepływu towarów
Podstawową zasadą rządzącą obrotem towarowym pomiędzy państwami członkowskimi UE jest zasada swobody przepływu towarów. Oznacza ona, że na obszarze państw członkowskich UE towary mogą być przemieszczane bez jakichkolwiek utrudnień. Nie ma bowiem żadnych kontroli w obrocie między państwami członkowskimi a jednocześnie towar wprowadzony legalnie do obrotu w jednym państwie UE może być sprzedawany na terytorium każdego innego.
Towar- wg. orzecznictwa ETS jest to przedmiot materialny, który może być przedmiotem legalnej transakcji handlowej, praw rzeczowych i obligacyjnych. Towar to wszelkie produkty posiadające wartość wymierną w pieniądzu i mogące jako takie stanowić przedmiot transakcji handlowych.
Towary wspólnotowe- pochodzą z państwa członkowskie lub z p3, ale znajdują się w legalnym obrocie we WE. Korzystają ze swobody przepływu towarów.
Unia celna- to jedna z podstaw integracji gospodarczej. Polega na zniesieniu granic celnych pomiędzy państwami członkowskimi i na wprowadzeniu wspólnej zewnętrznej taryfy celnej w stosunku do państw trzecich. Celem unii jest zapewnienie przepływu towarów wewnątrz wspólnoty w taki sposób, by zlikwidowane zostały wszelkie bariery, zarówno faktyczne jak prawne.
Zakaz opodatkowania dyskryminacyjnego
TWE zakazuje opodatkowania dyskryminacyjnego rozumiejąc pod tym pojęciem opłaty, które w zróżnicowany sposób traktują podobne towary zagraniczne i krajowe, chroniąc te ostatnie albo też chronią towary krajowe, które nie są podobne ale mogą być wykorzystywane zastępczo zamiast określonych produktów zagranicznych.
Zakaz opodatkowania towarów podobnych
W UE, zgodnie z postanowieniami art. 90 TWE, wprowadzono zakaz dyskryminacji podatkowej towarów podobnych, pochodzących z innych państw członkowskich. Zgodnie z tym artykułem państwo członkowskie UE nie może nakładać pośrednio lub bezpośrednio na produkty pochodzące z innych państw członkowskich podatków wewnętrznych, jakiegokolwiek rodzaju, wyższych od tych, jakie nakłada na podobne produkty krajowe.
Zakaz opodatkowania protekcjonistycznego
Konstrukcja zakazu opodatkowania protekcjonistycznego jest uzupełnieniem podatków dyskryminacyjnych. Obejmuje konkurencję rzeczywistą i potencjalną. Pomiędzy porównywanymi towarami musi istnieć pewien element łączący. Elementem wymaganym przez przepis art.90 ust. 2 TWE jest cel działania państwa. Nie chodzi tylko o to, by opodatkowanie było zróżnicowane, ale trzeba jeszcze udowodnić, iż celem jego wprowadzenia była ochrona określonego towaru krajowego.

Zakaz ograniczeń ilościowych i środków o skutku podobnym
Zgodnie z postanowieniami art. 28 TWE (import) oraz art. 29 TWE (eksport) w handlu
Wewnątrzwspólnotowym, zakazane są ograniczenia o charakterze ilościowym np. kontyngent, tj. określenie ilości danego towaru, która może zostać importowana do danego państwa. Środki mające skutek podobny do ograniczeń ilościowych zostały zdefiniowane przez ETS jako wszelkie regulacje państw członkowskich, które mogą bezpośrednio lub pośrednio, rzeczywiście lub potencjalnie przeszkodzić w handlu wewnątrzwspólnotowym. Zakazane są także kampanie prowadzone przez państwa np. kupuj polskie mleko!
Z formuły Dassonville wynika, że wszystkie towary, produkowane i wprowadzone na rynek zgodnie z prawem w jednym państwie członkowskim nie mogą być poddane ograniczeniom co do sprzedaży i wprowadzenia do obrotu w innym państwie członkowskim Na podstawie formuły Dassonville ETS uznał, że środkiem o podobnym w skutku do ograniczeń ilościowych w imporcie jest np. pomoc finansowa w nabywaniu samochodów produkcji krajowej, systematyczne kontrole sanitarne w imporcie świeżego mięsa, w sytuacji gdy kontrola taka została już dokonana w państwie eksportera.
Sprawa Keck: W swoim orzecznictwie ETS wyraźnie odróżnia regulacje państw członkowskich dotyczące produktu, takie jak np. przepisy o etykietowaniu, miarach, jakości czy inspekcjach, od regulacji w zakresie warunków sprzedaży, np. dotyczących godzin pracy sklepów czy zasad promocji w sklepach. Zgodnie z formułą Keck1, wykształconą na podstawie orzecznictwa ETS, stosowanie do towarów z innych państw członkowskich. przepisów krajowych, ograniczaj. lub zakazujących niektórych form sprzedaży, nie utrudnia z reguły handlu pomiędzy państwami członkowskimi jeśli przepisy te odnoszą się do wszystkich podmiotów działających na terytorium danego państwa członkowskiego i wpływają jednakowo na sprzedaż towarów krajowych i sprowadzonych z innych państw członkowskich.
Cassis de Dijon wymogi imperatywne- są to powody na które państwo członkowskie może się powoływać, nie wymienione w art.30. należą tu: -skuteczna ochrona podatkowa,- ochrona konsumenta,- środowiska zapobiegania nieuczciwej konkurencji. Wymogi te nie mogą mieć charakteru dyskryminacyjnego. Nie mogą być stosowane tylko do produktów importowanych, muszą mieć charakter proporcjonalny. Przy ich stosowaniu, państwo musi uznawać kontrolę przeprowadzoną w kraju pochodzenia produktu. Obowiązek udowodnienia, że zastosowanie wymogu imperatywnego było konieczne, leży po stronie państw członkowskich.
Dopuszczalne ograniczenie swobody przepływu towaru:
TWE dopuścił w pewnych sytuacjach możliwość wprowadzania przez państwa czł. jednostronnie pewnych ograniczeń wwozu lub wywozu towarów. Jako wyjątek od swobodnego przepływu towarów, ograniczenia te są możliwe tylko ze względu na pewne interesy publiczne wymienione w art.30 TWE. Mogą one być nakładane ze względu na: obyczaje; porządek i bezpieczeństwo publiczne; ochronę zdrowia i życia ludzi, roślin i zwierząt; ochronę dziedzictwa artystycznego, historycznego lub archeologicznego; ochronę własności przemysłowej lub handlowej
Państwowy monopol handlowy to każdy podmiot, za pośrednictwem którego państwo członkowskie z mocy prawa lub faktycznie, bezpośrednio lub pośrednio kontroluje, kieruje lub wpływa w stopniu odczuwalnym na przywóz lub wywóz w obrocie między państwami członkowskimi. Pojęcie to obejmuje także monopole delegowane przez państwo innym podmiotom.
Swobodny przepływ pracowników polega na zakazaniu dyskryminacji ze względu na obywatelstwo w dziedzinie zatrudnienia, wynagrodzenia i innych warunków pracy i wyraża się, z zastrzeżeniem ograniczeń podyktowanych względami porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz zdrowia publicznego w prawie do przemieszczania się, pobytu i podjęcia pracy w wybranym państwie członkowskim
Zakres podmiotowy czyli do kogo są adresowane.
Pracownikiem wspólnotowym jest osoba, która przez czas określony świadczy pracę na rzecz innej osoby i otrzymuje zapłatę; pracownik jest podporządkowany i nigdy nie działa na własny rachunek, nie ponosi odpowiedzialności prawnej; musi być to działalność odpłatna. Pojęciem pracownika są również os. poszukujące pracy, jak i również os., które utraciły pracę mieszczącą się w kategorii pojęcia pracownika
Zakres przedmiotowy swobody: Zakres przedmiotowy swobody obejmuje natomiast całość praw i obowiązków pracowników przemieszczających się oraz członków ich rodzin, wynikających z przepisów wspólnotowych; art. 39 TWE: prawo• do równego traktowania w zakresie zatrudnienia, wynagrodzenia i innych warunków pracy; • ubiegania się o oferowane miejsca pracy; • swobodnego przemieszczania się po terytorium państwami członkowskie; • przebywania w jednym z państw członkowskich w celu podjęcia tam pracy; • pozostawania na terytorium państwa członkowskiego po ustaniu zatrudnienia.
Czym różnią się środki ochronne od towarów podlegających dumpingowi i subwencjonowaniu. Jeśli przeciwdziała się nadmiernemu importowi to nie łamie się zasady nieuczciwej konkurencji tylko szkodzi przemysłowi UE wtedy UE wprowadza kontyngenty a w dumpingu wprowadza się cła antydumpingowe i antysubwencyjne i zobowiązanie eksportera dostosowania do ceny minimalnej - i zobowiązanie państwa do powstrzymania
Podatek protekcjonistyczny Art. 90 ust 2 nie dotyczy towarów podobnych podatek tak ustalony żeby chronić towary krajowe. : Polega na tym, że nie występuje bezpośrednie podobieństwo pomiędzy towarami zagranicznymi i krajowymi, ale mogą one ze sobą konkurować. Elementem wymaganym przez przepis art.90 ust. 2 TWE jest cel działania państwa. Nie chodzi tylko o to, by opodatkowanie było zróżnicowane, ale trzeba jeszcze udowodnić, iż celem jego wprowadzenia była ochrona określonego towaru krajowego. Podatek dyskryminacyjny Art. 90 ust 1 - podatek na towary podobne i wyższy jest na towary importowane niż krajowe(dyskryminacja) Podatki są dyskryminacyjne gdy stosuje się różne stawki podatkowe, rozszerza się zakres obowiązku podatkowego obowiązującego wobec towarów zagranicznych, a także pobiera się podatki w zróżnicowanym trybie i terminach.
Cło -nakładane na granicy tylko na towary importowane oplata o skutku równoważymy nie jest konieczna na granicy, podatek art90ust1 jest nakładany zarówno na towary krajowe jak i importowane.
Ograniczenia o skutku równoważnym- wszelkie ograniczenia które wpływać na handel które bezpośrednio lub bezpośrednio rzeczywiście w sposób potencjalny mogą wpływać na handel miedzy państwami.
Wymogi imperatywne- powody na które państwo członkowskie może się powoływać nie wymienione w art30. Są to: skuteczna ochrona podatkowa, ochrona konsumenta, środowiska, zapobieganie nieuczciwej konkurencji. Te wymogi nie mogą mieć charakteru dyskryminacyjnego, nie mogą być stosowane tylko do produktów importowanych. Musza mieć charakter proporcjonalny. Obowiązek udowodnienia że zastosowanie wymogu było konieczne leży po stronie państwa członkowskiego.
Pobyt powyżej 3 miesięcy- I Grupa: pracownicy najemni art7ust1. II grupa: osoby które maja pieniądze na koncie nie pracują na ubezpieczenie zdrowotne granica która trzeba przekroczyć jest granica pomocy społecznej, III grupa: studenci 3 warunki musza udowodnić ze maja środki na pobyt z są ubezpieczeni ze są zapisani na legalnie działającej szkoły wyższej. Te warunki sprawdza państwo członkowskie art8.
Swoboda przedsiębiorczości- dotycz podejmowania i wykonywania działalności prowadzonej na własny rachunek i odpowiedzialność, chodzi o działalność która ma charakter trwały. Dzieli się na swoboda pierwotna: czyli założenia przedsiębiorstwa głównego w państwie członkowskim, swoboda wtórna: to założenie filii, agencji, przedsiębiorstwa które już istnieje art43ust1.
Usługa- działalność gospodarcza która zawiera w sobie element transgraniczny. Musi to być działalność odpłatna. Najważniejszym elementem jest jej przejściowy charakter, świadczenie usług musi być legalne w obu krajach. Przy czym ETS dopuścił przepisy krajowe uznające pewnie usługi za nielegalne o ile przepisy krajowe są proporcjonalne i nie wprowadzają arbitralnej dyskryminacji.
Zawieranie umów prze WPH- art281TWE WE posiada osobowość prawno -międzynarodową Art300ust1. może zawierać umowy międzynarodowe z państwami trzecimi oraz organizacjami międzynarodowymi jeśli przewiduje to Traktat, Procedura- KE przedstawia zalecenie RUE. A ona udziela KE upoważnienie do przeprowadzenia negocjacji w sprawie zawarcia u.m. z P3. o podpisaniu umowy decyduje RUE bez udziału PE. Są to Układy europejskie92r. umowa o współpracy z Rosja itd., ustawa o utworzeniu EOG, umowy z państwami basenu morza śródziemnego. Do 2010r
Środki ochronne nad nadmiernym importem: podstawa prawna porozumienie zawarte w ramach WTO w sprawie stosowania środków ochronnych rozporządzenia Rady 3285/94.Postepowanie: zawiadomienie przez państwa członkowskie. KE, decyzja o wszczęciu postępowania, KE bierze pod uwagę towar podobny do importowanego, dynamikę importu, ceny, KE może wprowadzić kontyngenty środki ochronne mogą być stosowane od 4 do 8 lat. Państwa rozwijające się są objęte preferencjami, państwa członkowskie. mogą wprowadzić ograniczenia z powodu moralności publicznej, porządku, bezpieczeństwa, ochrony życia i zdrowia.
Dumping- produkt uznaje się za dumpingowy jeżeli jego cena eksportowa do wspólnotowej jest niższa od porównywalnej ceny podobnego produktu w zwykłym obrocie narodowym, ustalanym w kraju wywozu.
Cła antydumpingowe- tymczasowe: nakładane przez KE w rozporządzeniu w czasie trwania postępowania. Po upływie 60dni od wszczęcia stepowania. Ostateczne: w formie rozporządzenia RUE stosowane tak długo jak konieczne jest minimalizowanie skutków dumpingu.

Pracownikiem wspólnotowym- jest osoba, która przez czas określony świadczy prace na rzecz innej osoby i pod kierownictwem innej osoby i otrzymuje za to zapłatę Pojęciem pracownika określamy tez osoby poszukujące praca Pracownik jest podporządkowany i nigdy nie działa na własny rachunek, nie ponosi też odpowiedzialności prawnej. Prawo do wjazdu, poruszania się i pobytu w innym państwie członkowskim – dyr. 2004/38.WE. Każdy obywatel Unii, jak i jego rodzina( członkiem rodziny oprócz dzieci może być partner z zarejestrowanego małżeństwa, konkubinatu, lub związku homoseksualnego) ma prawo do swobodnego przemieszczania się i pobytu na terytorium Unii.
Swobody: Swoboda przepływu pracowników, usług, przedsiębiorczości, towarowa. Wszystkie swobody opierają się o zasadę niedyskryminacji art12 Prawa wspólnotowego Zakaz dyskryminacji ze względu na przynależność państwową, zakazana jest dyskryminacja pośrednia- nie nawiązują do kryteriów narodowości i bezpośrednia- bezpośrednio odnosi się do przynależności państwowej.


Post został pochwalony 0 razy
Czw 6:51, 09 Paź 2008 Zobacz profil autora
Gość







Post
Zasady ogólne funkcjonowania rynku wewnętrznego: popieranie działań Wspólnoty, harmonijnego, zrównoważonego i stałego rozwoju działań gospodarczych; popieranie wysokiego poziomu zatrudnienia i ochrony socjalnej; popieranie równości kobiet i mężczyzn; popieranie stałego i nieinflayjnego wzrostu; popieranie wysokiego stopnia konkurencyjności i zbieżności dokonań gospodarczych; popieranie wysokiego poziomu ochrony i poprawy jakości środowiska naturalnego; podwyższanie poziomu jakości życia; popieranie spójności gospodarczej i społecznej; popieranie solidarności między państwami czł.
Ogólne zasady Wspólnotowego Prawa Gospodarczego: Wszystkie zasady opierają się o ogólną zasadę prawa wspólnotowego. Jest to art.12 PW: Zakaz dyskryminacji ze względu na przynależność państwową. Jest to zasada pierwotna, dopełniająca zasadę wolności. Zakazana jest dyskryminacja ze względu na przynależność państwową (np. obywatelstwo, przynależność spółki). Wolność i niedyskryminacja przynajmniej ze względu na przynależność państwową jest istotnym elementem procesu integracyjnego.
Swoboda przepływu towarów
Podstawową zasadą rządzącą obrotem towarowym pomiędzy p.czł. UE jest zasada swobody przepływu towarów. Oznacza ona, że na obszarze p.czł. UE towary mogą być przemieszczane bez jakichkolwiek utrudnień.Nie ma bowiem żadnych kontroli w obrocie między p.czł, a jednocześnie towar wprowadzony legalnie do obrotu w jednym państwie UE może być sprzedawany na terytorium każdego innego.
Towar- wg. orzecznictwa ETS jest to przedmiot materialny, który może być przedmiotem legalnej transakcji handlowej, praw rzeczowych i obligacyjnych. Towar to wszelkie produkty posiadające wartość wymierną w pieniądzu i mogące jako takie stanowić przedmiot transakcji handlowych.
Towary wspólnotowe- pochodzą z państwa czł. lub z p3, ale znajdują się w legalnym obrocie we WE. Korzystają ze swobody przepływu towarów.
Unia celna- to jedna z podstaw integracji gospodarczej. Polega na zniesieniu granic celnych pomiędzy państwami członkowskimi i na wprowadzeniu wspólnej zewnętrznej taryfy celnej w stosunku do państw trzecich. Celem unii jest zapewnienie przepływu towarów wewnątrz wspólnoty w taki sposób, by zlikwidowane zostały wszelkie bariery, zarówno faktyczne jak prawne.
Zakaz opodatkowania dyskryminacyjnego
TWE zakazuje opodatkowania dyskryminacyjnego rozumiejąc pod tym pojęciem opłaty, które w zróżnicowany sposób traktują podobne towary zagraniczne i krajowe, chroniąc te ostatnie albo też chronią towary krajowe, które nie są podobne ale mogą być wykorzystywane zastępczo zamiast określonych produktów zagranicznych.
Zakaz opodatkowania towarów podobnych
W UE, zgodnie z postanowieniami art. 90 TWE, wprowadzono zakaz dyskryminacji podatkowej towarów podobnych, pochodzących z innych p.czł. Zgodnie z tym artykułem p.czł. UE nie może nakładać pośrednio lub bezpośrednio na produkty pochodzące z innych p.czł. podatków wewnętrznych, jakiegokolwiek rodzaju, wyższych od tych, jakie nakłada na podobne produkty krajowe.
Zakaz opodatkowania protekcjonistycznego
Konstrukcja zakazu opodatkowania protekcjonistycznego jest uzupełnieniem podatków dyskryminacyjnych. Obejmuje konkurencję rzeczywistą i potencjalną. Pomiędzy porównywanymi towarami musi istnieć pewien element łączący. Elementem wymaganym przez przepis art.90 ust. 2 TWE jest cel działania państwa. Nie chodzi tylko o to, by opodatkowanie było zróżnicowane, ale trzeba jeszcze udowodnić, iż celem jego wprowadzenia była ochrona określonego towaru krajowego.
Wto 19:45, 06 Sty 2009
Gość







Post
Zakaz ograniczeń ilościowych i środków o skutku podobnym
Zgodnie z postanowieniami art. 28 TWE (import) oraz art. 29 TWE (eksport) w handlu
Wewnątrzwspólnotowym, zakazane są ograniczenia o charakterze ilościowym np.kontyngent, tj. określenie ilości danego towaru, która może zostać importowana do danego państwa. Środki mające skutek podobny do ograniczeń ilościowych zostały zdefiniowane przez ETS jako wszelkie regulacje p.czł.,które mogą bezpośrednio lub pośrednio, rzeczywiście lub potencjalnie przeszkodzić w handlu wewnątrzwspólnotowym. Zakazane są także kampanie prowadzone przez państwa np.kupuj polskie mleko!
Z formuły Dassonville wynika, że wszystkie towary, produkowane i wprowadzone na rynek zgodnie z prawem w jednym p.czł. nie mogą być poddane ograniczeniom co do sprzedaży i wprowadzenia do obrotu w innym p.czł. Na podstawie formuły Dassonville ETS uznał, że środkiem o podobnym w skutku do ograniczeń ilościowych w imporcie jest np. pomoc finansowa w nabywaniu samochodów produkcji krajowej, systematyczne kontrole sanitarne w imporcie świeżego mięsa, w sytuacji gdy kontrola taka została już dokonana w państwie eksportera.
Sprawa Keck: W swoim orzecznictwie ETS wyraźnie odróżnia regulacje p.czł dotyczące produktu, takie jak np. przepisy o etykietowaniu, miarach, jakości czy inspekcjach, od regulacji w zakresie warunków sprzedaży, np. dotyczących godzin pracy sklepów czy zasad promocji w sklepach. Zgodnie z formułą Keck1, wykształconą na podstawie orzecznictwa ETS, stosowanie do towarów z innych p.czł. przepisów krajowych, ograniczaj. lub zakazujących niektórych form sprzedaży, nie utrudnia z reguły handlu pomiędzy p.czł. jeśli przepisy te odnoszą się do wszystkich podmiotów działających na terytorium danego p.czł. i wpływają jednakowo na sprzedaż towarów krajowych i sprowadzonych z innych p.czł.
Cassis de Dijon wymogi imperatywne- są to powody na które p.czł może się powoływać, nie wymienione w art.30. należą tu: -skuteczna ochrona podatkowa,-ochrona konsumenta,-środowiska,-zapobiegania nieuczciwej konkurencji. Wymogi te nie mogą mieć charakteru dyskryminacyjnego. Nie mogą być stosowane tylko do produktów importowanych, muszą mieć charakter proporcjonalny. Przy ich stosowaniu, panstwo musi uznawać kontrolę przeprowadzoną w kraju pochodzenia produktu. Obowiązek udowodnienia, że zastosowanie wymogu imperatywnego było konieczne, leży po stronie p.czł.
Dopuszczalne ograniczenie swobody przepływu towaru:
TWE dopuścił w pewnych sytuacjach możliwość wprowadzania przez państwa czł. jednostronnie pewnych ograniczeń wwozu lub wywozu towarów. Jako wyjątek od swobodnego przepływu towarów, ograniczenia te są możliwe tylko ze względu na pewne interesy publiczne wymienione w art.30 TWE. Mogą one być nakładane ze względu na: obyczaje; porządek i bezpieczeństwo publiczne; ochronę zdrowia i życia ludzi, roślin i zwierząt; ochronę dziedzictwa artystycznego, historycznego lub archeologicznego; ochronę własności przemysłowej lub handlowej
Państwowy monopol handlowy to każdy podmiot, za pośrednictwem którego państwo czł. z mocy prawa lub faktycznie, bezpośrednio lub pośrednio kontroluje, kieruje lub wpływa w stopniu odczuwalnym na przywóz lub wywóz w obrocie między państwami czł. Pojęcie to obejmuje także monopole delegowane przez państwo innym podmiotom.
Swobodny przepływ pracowników polega na zakazaniu dyskryminacji ze względu na obywatelstwo w dziedzinie zatrudnienia, wynagrodzenia i innych warunków pracy i wyraża się, z zastrzeżeniem ograniczeń podyktowanych względami porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz zdrowia publicznego w prawie do przemieszczania się, pobytu i podjęcia pracy w wybranym państwie czł.
Zakres podmiotowy czyli do kogo są adresowane.
Pracownikiem wspólnotowym jest osoba, która przez czas określony świadczy pracę na rzecz innej osoby i otrzymuje zapłatę; pracownik jest podporządkowany i nigdy nie działa na własny rachunek, nie ponosi odpowiedzialności prawnej; musi być to działalność odpłatna. Pojeciem pracownika są również os. poszukujące pracy, jak i również os., które utraciły pracę mieszczącą się w kategorii pojęcia pracownika
Zakres przedmiotowy swobody: Zakres przedmiotowy swobody obejmuje natomiast całość praw i obowiązków pracowników przemieszczających się oraz członków ich rodzin, wynikających z przepisów wspólnotowych; art. 39 TWE: prawo• do równego traktowania w zakresie zatrudnienia, wynagrodzenia i innych warunków pracy; • ubiegania się o oferowane miejsca pracy; • swobodnego przemieszczania się po terytorium p.czł; • przebywania w jednym z p.czł. w celu podjęcia tam pracy; • pozostawania na terytorium p.czł. po ustaniu zatrudnienia.
Wto 19:46, 06 Sty 2009
Gość







Post
Czym różnią się środki ochronne od towarów podlegających dumpingowi i subwencjonowaniu. Jeśli przeciwdziała się nadmiernemu importowi to nie łamie się zasady nieuczciwej konkurencji tylko szkodzi przemysłowi UE wtedy UE wprowadza kontyngenty a w dumpingu wprowadza się cła antydumpingowe i antysubwencyjne i zobowiązanie exportera dostosowania do ceny minimalnej - i zobowiązanie państwa do powstrzymania
Podatek protekcjonistyczny Art. 90 ust 2 nie dotyczy towarów podobnych podatek taak ustalony żeby chronić towary krajowe. : Polega na tym, że nie występuje bezpośrednie podobieństwo pomiędzy towarami zagranicznymi i krajowymi, ale mogą one ze sobą konkurować. Elementem wymaganym przez przepis art.90 ust. 2 TWE jest cel działania państwa. Nie chodzi tylko o to, by opodatkowanie było zróżnicowane, ale trzeba jeszcze udowodnić, iż celem jego wprowadzenia była ochrona określonego towaru krajowego. Podatek dyskryminacyjny Art. 90 ust 1 - podatek na towary podobne i wyższy jest na towary importowane niż krajowe(dyskryminacja) Podatki są dyskryminacyjne gdy stosuje się różne stawki podatkowe, rozszerza się zakres obowiązku podatkowego obowiązującego wobec towarów zagranicznych, a także pobiera się podatki w zróżnicowanym trybie i terminach.
Clo-nakladane na granicy tylko na towary importowane oplata o skutku równoważymy nie jest konieczna na granicy, podatek art90ust1 jest nakładany zarówno na towarykrajowe jak i importowane.
Ograniczenia o skutku równoważnym- wszelkie ograniczenia które wpływać na handel które bezposrednio lub bezpośrednio rzeczywiście w sposób potencjalny mogą wpływać na handel miedzy panstwami.
Wymogi imperatywne- powody na które panstwo członkowskie może się powoływać nie wymienione w art30. Sa to: skuteczna ochrona podatkowa, ochrona konsumenta, środowiska, zapobieganie nieuczciwej konkurencji. Te wymogi nie mogą mieć charakteru dyskryminacyjnego, nie mogą być stosowane tylko do produktow importowanych. Musza mieć charakter proporcjonalny. Obowiązek udowodnienia ze ze zastosowanie wymogu było konieczne lezy po stronie panstwa członkowskiego.
Pobyt powyżej 3 miesiecy- IGrupa: pracownicy najemni art7ust1. IIgrupa: osoby które maja pieniadze na koncie nie pracuja na ubezpieczenie zdrowotne granica która trzeba przekroczyc jest granica pomocy społecznej, IIIgrupa: studenci 3 warunki musza udowodnic ze maja srodki na pobyt z sa ubezpieczeni ze sa zapisani na legalnie działającej szkoly wyższej. Te warunki sprawdza panstwo członkowskie art8.
Swoboda przedsiebiorczosci- dotycz podejmownia i wykonywania działalności prowadzonej na wlasny rachunek i odpowiedzialność, chodzi o działalność która ma charakter trwaly. Dzieli się na swoboda pierwotna: czyli zalozenia przedsiębiorstwa głównego w panstwie członkowskim, swoboda wtorna: to zalozenie filii, agencji, przedsiębiorstwa które już istnieje art43ust1.
Usluga- działalność gospodarcza która zawiera w sobie slement transgraniczny. Musi to być dzialanosc odplatna. Najważniejszym elementem jest jej przejściowy charakter, świadczenie usług musi być legalne w obu krajach. Przy czym ETS dopuścił przepisy krajowe uznające pewnie usługi za nielegalne o ile przepisy krajowe sa proporcjonalne i nie wprowadzaja arbitralnej dyskryminacji.
Zawieranie umow prze WPH- art281TWE WE posiada osobowość prawno-miedzyn. Art300ust1. może zawierac umowy międzynarodowe z panstwami trzecimi oraz organizacjami międzynarodowymi jeśli przewiduje to Traktat, Procedura- Ke przedstawia zalecenie RUE. A ona udziela KE upoważnienie do przeprowadzenia negocjacji w sprawie zawarcia u.m. z P3. o podpisaniu umowy decyduje RUE bez udzialu PE. Sa to Układy europejskie92r. umowa o współpracy z Rosja itd., ustawa o utworzeniuEOG, umowy z P basenu morza srodziem. Do2010r
Srodki ochronne nad nariernym importem: podstawa prawna porozumienie zawarte w ramach WTO w sprawie stosowania srodkow ochronnych rozporządzenia Rady 3285/94.Postepowanie: zawiadomienie przez P. czlonk. KE, decyzja o wszczęciu postepowania, KE bierze pod uwage towar podobny do importowanego, dynamike importu, ceny, KE może wprowadzic kontyngenty srodki ochronne mogą być stosowane od 4 do 8 lat. Panstwa rozwijające się sa objęte preferencjami, p.czlonk. mogą wprowadzic ograniczenia z powodu moralności publicznej, porządku, bezpieczeństwa, ochrony zycia i zdrowia.
Dumping- produkt uznaje się za dumpingowy jeżeli jego cena eksportowa do wspólnotowej jest nizsza od porównywalnej ceny podobnego produktu w zwykłym obrocie narodowym, ustalanym w kraju wywozu.
Cla antydumpingowe- tymczasowe: nakładane przez KE w rozporządzeniu w czasie trwania postepowania. Po upływie 60dni od wszczecia stepowania. Ostateczne: w formie rozporządzenia RUE stosowane tak dlugo jak konieczne jest minimalizowanie skutkow dumpingu.
Pracownikiem wspólnotowym- jest osoba, która przez czas określony świadczy prace na rzecz innej osoby i pod kierownictwem innej osoby i otrzymuje za to zapłatę Pojęciem pracownika określamy tez osoby poszukujące praca Pracownik jest podporządkowany i nigdy nie działa na własny rachunek, nie ponosi też odpowiedzialności prawnej. Prawo do wjazdu, poruszania się i pobytu w innym państwie członkowskim – dyr. 2004/38.WE. Każdy obywatel Unii, jak i jego rodzina( członkiem rodziny oprócz dzieci moze być partner z zarejestrowanego małżeństwa, konkubinatu, lub związku homoseksualnego) ma prawo do swobodnego przemieszczania sie i pobytu na terytorium Unii.
Swobody: Swoboda przepływu pracowników, usług, przediebiorczosci, towarow. Wszystkie swobody opieraja się o zasade niedyskryminacji art12 Prawa wspólnotowego Zakaz dyskryminacji ze względu na przynależność panstwowa, zakazana jest dyskryminacja posrednia- nie nawiązują do kryteriow narodowosci i bezposrednia- bezpośrednio odnosi się do przynalzenosci państwowej.
Wto 19:47, 06 Sty 2009
Gość







Post
to są jego prezentacje?
Sob 16:21, 31 Sty 2009
Gość







Post
mniej wiecej
Śro 14:38, 04 Lut 2009
Wyświetl posty z ostatnich:    
Odpowiedz do tematu    Forum Forum handlu zagranicznego Strona Główna » Starocie Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do: 
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Music Lyrics.
Regulamin